„Nauka przez zabawę” – to zdanie słyszymy często, kiedy rodzice pytają o sposób nauki dzieci w naszej szkole. Oczywiście, gdy nauka jest przyjemnością, uczniowie osiągają lepsze efekty i naszym zdaniem to dotyczy nie tylko dzieci, ale również uczniów dorosłych. A jeśli uwzględnimy w tym gry językowe z elementem rywalizacji, punktacji i niespodzianki – pojawia się coś jeszcze ważniejszego: motywacja. Tylko jak znaleźć motywację do nauki, gdy brakuje chęci, sił, albo zadań jest po prostu za dużo albo… pogoda na zewnątrz aż zachęca do innych aktywności niż angielski? W The Palms każdego dnia stawiamy sobie to pytanie, planując lekcje językowe. Nasza odpowiedź? Gry językowe – zwłaszcza te z elementem rywalizacji i współpracy – to skuteczny sposób, by pomóc uczniowi odkryć motywację, utrzymać zaangażowanie i cieszyć się z postępów!
Co to jest motywacja do nauki?
Zacznijmy od podstaw. Co to jest motywacja do nauki? To wewnętrzny stan gotowości do działania – napęd do tego, by sięgać po nowe informacje, próbować i nie poddawać się przy pierwszym błędzie. Motywacja może być wewnętrzna (kiedy uczymy się z ciekawości, dla przyjemności) lub zewnętrzna (np. dla oceny, nagrody lub uznania). Dobrze zaprojektowana gra edukacyjna potrafi połączyć te dwie motywacje – i właśnie dlatego działa tak skutecznie.
Uczeń może zacząć grać „dla punktów”, a z czasem zaczyna czuć dumę z tego, że „już umie”. A to najczystszy przykład motywacji wewnętrznej, która z czasem utrwala się i daje znakomite efekty.
Jak mieć motywację do nauki, gdy się nie chce?
To są naturalne momenty – zmęczenie, zniechęcenie, chęć spędzenia czasu na świeżym powietrzu. Dlatego tak ważne jest, by stworzyć warunki, które mimo wszystko motywują do działania. Nasza filozofia „nauka z przyjemnością” i wybór kursu w The Palms to gwarancja motywacji. Jeśli zajęcia są dobrze przygotowane przez lektora i zawierają gry językowe, to nikomu nie przychodzi do głowy, by z nich rezygnować.
„Dzieci biegną na angielski jak nigdy dotąd” – powiedziała nam jedna z mam. „Tu chce się chodzić” – mówią nasi dorośli uczniowie, którzy po pracy przychodzą nie tylko po wiedzę, ale i atmosferę, jaka tworzy się na zajęciach.
Jak zdobyć motywację do nauki? Najpierw zacznij działać
To może brzmieć banalnie, ale najważniejsze w motywacji jest… rozpoczęcie. Działanie samo w sobie napędza motywację. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zdobyć motywację do nauki, to zamiast czekać na „idealny moment”, po prostu zrób pierwszy krok i zapisz się na spotkanie z metodykiem The Palms. Możesz doświadczyć fragmentu lekcji, którą metodyk przeprowadzi, aby określić Twój poziom. To da Ci rozeznanie, jak wyglądają nasze zajęcia. Pierwsze minuty mogą być trudne, ale potem pojawia się zaangażowanie.
Zajęcia językowe zamieniamy w emocjonujące wyzwania, w których uczniowie zdobywają punkty, wykonują ćwiczenia na czas lub rywalizują w grze z niespodzianką. Dzięki temu aktywizujemy nie tylko pamięć, ale i ciało, emocje, refleks. Wszystkie te aktywności działają, bo wciągają emocjonalnie, dają natychmiastową informację zwrotną i… są po prostu ciekawe. A ciekawość to jeden z najpotężniejszych motywatorów wewnętrznych.
Przykłady gier zawierających element rywalizacji w The Palms
Element rywalizacji w grach językowych pomaga w tym, że uczniowie nie skupiają się na gramatyce i tłumaczeniu w głowie, ale na tym czy wygrają czy nie. Wypowiadają pełne zdania z nowym słownictwem w sposób bardziej przypominający zwykłe, życiowe sytuacje i automatyczną komunikację. Mamy w The Palms na to kilka sposobów. Najczęściej powtarzające się mechanizmy motywujące w grach to:
- kto pierwszy dotrze do mety,
- kto ma więcej punktów,
- kto pierwszy popełni błąd,
- kogo pierwszego zaskoczy niespodzianka?
Kto pierwszy dotrze do mety?
Ten mechanizm pojawia się najczęściej w każdej grze planszowej. Przykładowo, mamy grę „Ptaszki”. Każdy uczeń ma swojego wybranego ptaszka na planszy i rzuca dwoma kostkami z kolorami. Kolory, które wypadną wskazują które ptaszki idą do przodu. Ruszamy się tyle oczek, ile wypadło na drugiej kostce. (Niekoniecznie to jest twój ptaszek, możesz pomóc innej osobie wygrać). Oczywiście z boku planszy leży kolorowa legenda i karty obrazkowe, więc mówimy po angielsku zdanie ze słówkiem przypisanym do koloru w kolorowej legendzie.
Kto ma więcej punktów?
Najpopularniejsza ostatnio stała się aplikacja online na komórkę i tablicę interaktywną, w której uczniowie logują się samodzielnie odpowiadają na pytania na swoich telefonach. To oczywiście Blooket! Za każdą prawidłową odpowiedź uczniowie otrzymują punkty. Gra polega na tym, żeby jak najszybciej odpowiadać na pytania i jak największą liczbę pytań w określonym czasie np. 5-7 minut. Pytania i odpowiedzi to standardowa metoda testu językowego, ale tutaj kluczowa staje się forma i zdobywanie punktów. Motywacja gwarantowana!
Kto ma najwięcej punktów bo znalazł najwięcej?
Przykładem takiej gry mogą być „Muffinki”. To właściwie nie jest gra językowa, ale w The Palms potrafimy z każdego dobrego pomysłu zrobić grę językową. O tym jak wykorzystujemy gry niejęzykowe już pisaliśmy tutaj. Na środku kładziemy kolorowe Muffinki, każda jest inna, ma inne kolory. Uczniowie siedzą dookoła i jedna osoba rzuca dwoma kostkami. Wypadają dwa kolory i każdy szuka jak najszybciej tej muffinki, która ma te dwa kolory w swoich wzorach. Uczeń musi ją klepnąć i powiedzieć zdanie po angielsku związane z dwoma wyrazami odpowiadającymi kolorom na legendzie. Celem gry jest zebranie jak największej liczby muffinek.
Kto pierwszy popełni błąd?
To jest kolejny ciekawy mechanizm motywujący w grach. Kto pierwszy popełni błąd? Zburzy wieżę czy konstrukcja krzesełek się zawali. Z tych gier korzystamy zawsze z kolorowej legendy, na której kładziemy karty obrazkowe symbolizujące słówka. Rzucamy kostką i kolor, który wypadnie musi być wyciągnięty z ułożonych klocków. Mówimy zdanie po angielsku ze słówkiem, które wylosujemy. Najważniejszy aspekt efektywności tego ćwiczenia leży w tym, aby powiedzieć to zdanie, kiedy wyciągamy klocek. To lepiej angażuje nasz mózg. Efekt nauki wzmacnia się poprzez działanie obu półkul mózgowych jednocześnie.
Jeśli chodzi o piramidę z krzesełek, to zasada jest podobna. Zamiast wyciągać klocki, układamy krzesełka jedno na drugim. Kto pierwszy strąci konstrukcję?
Kogo pierwszego zaskoczy niespodzianka?
Klasyk rozwiązań motywujących w grach to element niespodzianki. Tutaj przykładem może być gra z pierdzioszkiem lub z tykającą bombą (zabawką). Uczniowie podają sobie tykającą bombę. Każdy uczeń mówi zdanie z wykorzystaniem słówek z lekcji i podaje bombę kolejnej osobie. Nie wiadomo kiedy wybuchnie bomba, więc trzeba bardzo szybko mówić zdania i podawać dalej.
Każde z tych zadań pozwala uczyć się i bawić jednocześnie – co jest najskuteczniejszym sposobem na długofalowe budowanie motywacji.
A co, jeśli ktoś „nie lubi rywalizacji”?
Nie każdy uczeń musi uwielbiać wygrywać. Ale niemal każdy lubi się sprawdzić, poczuć satysfakcję z postępu albo pracować zespołowo. Dlatego nasze gry mają różne formy: czasem to wyścig o punkty, czasem współpraca w grupie, a czasem po prostu bicie własnego rekordu. Motywacja do nauki nie musi oznaczać walki o podium. Często pojawia się, gdy uczeń sam zauważy, że „dzisiaj powiedział więcej zdań niż ostatnio” albo „udało się zapamiętać wszystkie słówka z gry”. Takie wewnętrzne sukcesy są podstawą trwałej, zdrowej motywacji.
Motywacja nie bierze się z niczego – ale można ją zbudować
Podsumowując: jak znaleźć motywację do nauki? Trzeba ją tworzyć przez: działanie, wyzwania, emocje, nagrody (symboliczne lub psychologiczne) i poczucie sensu.
Dobrze zaprojektowana gra językowe zawiera to wszystko. W dodatku sprawia, że nauka języka przestaje być „nauką”, a staje się przygodą, w której każdy chce uczestniczyć. Nawet ten, kto do tej pory mówił: „nie mam motywacji”.
Podsumowanie
Co to jest motywacja do nauki? To stan, który możemy w sobie wywołać – poprzez dobrze zaprojektowaną aktywność, jasny cel i emocje. W The Palms wiemy, że dzieci (i dorośli!) potrzebują zobaczyć sens, poczuć postęp i… mieć z tego frajdę. Dlatego gry z elementem rywalizacji są u nas nie dodatkiem, ale regularnym elementem lekcji.
Jeśli szukasz sposobu, jak mieć motywację do nauki, jak ją odnaleźć lub zbudować u dziecka – spróbuj metody, która działa: gry, punkty, zespoły, współzawodnictwo i radość z działania. Zapraszamy do The Palms – pokażemy Ci, że motywacja to nie magiczne zjawisko, tylko coś, co w czym będziesz uczestniczyć i Twoja nauka nabierze sensu!