Dzieci, jak żadna inna grupa uczniów, zachwycają się magią teatralizacji. Bardzo szybko przenoszą się w inny świat, odgrywają w nim nowe role, udają, przebierają się i na chwilę stają się zupełnie innymi osobami. Teatrzyki pomagają dzieciom w nauce języków a ich nauczyciele mają w związku z tym kilka wyzwań do pokonania.

Liczą się efekty nauki

Z jednej strony powinni skorzystać z tych pokładów energii i wyobraźni, które drzemią w dzieciach, ale również muszą wziąć pod uwagę efekty nauki. Dodatkowo muszą przygotować repertuar i bardzo konkretne aktywności z zastosowaniem teatralizacji, w taki sposób, aby spodobały się one dzieciom – porażka w tym zakresie implikuje niestety chaos i nudę na zajęciach.

Dlatego kluczowym zadaniem lektora jest stosowanie przemyślanych aktywności, które mają sprecyzowane cele związane z nauką języka obcego. Czy to będzie w forma scenki w parze, piosenka, nauka rymowanego wierszyka, czy nawet przygotowywanie kukiełek do teatrzyku – wszystkie tego typu aktywności na zajęciach językowych powinny brać pod uwagę efekty w komunikacji dziecka, jakie nauczyciel chce osiągnąć.

Zaangażowanie dzieci wzmacnia zapamiętywanie

Popularność kursów językowych dla coraz młodszych dzieci stale wzrasta, stąd również najlepsi nauczyciele i metodycy poszukują stale nowych metod pracy z dziećmi, dzięki którym osiągną lepsze efekty. Teatralizacja, która jest jedną z trzech wiodących metod w szkole The Palms (obok metody using multimedia i using realia), sprawia, że dzieci aktywnie angażują się w tekst. Zwroty i wyrażenia nabierają większego znaczenia i są lepiej zapamiętywane, niż mechaniczne powtarzanie i klasyczny dryl.

Teatralizacja zachęca dzieci do mówienia

Dlaczego szkoła The Palms obrała teatralizację jako jedną z najważniejszych metod w nauce języków obcych wśród dzieci? Przede wszystkim dlatego, że teatralizacja zachęca dzieci do mówienia i daje im szansę komunikowania się, nawet z dość ograniczoną ilością słów, używając komunikacji niewerbalnej, takiej jak ruch ciała i wyraz twarzy. Jest także wiele innych powodów, które sprawiają, że teatralizacja jest takim silnym i efektywnym narzędziem. Wystarczy chociaż wyobrazić sobie sytuację, kiedy dzieci odczytują dialog z książki na zajęciach i kiedy ten sam dialog, który odgrywany jest przez dzieci w formie zainscenizowanej scenki. Odpowiedź jest prosta – teatralizacja angażuje dzieci na wielu poziomach: przez ich ciała, umysły, emocje, język oraz interakcję w grupie.

Motywacja i rywalizacja o sukces

Teatralizacja jako forma pracy z tekstem jest bardzo motywująca i sprawia dzieciom prawdziwą frajdę. Przedstawienie, które jest produktem końcowym, daje dzieciom perspektywę sukcesu i celu, do którego dążą. Przy okazji, jeśli więcej niż jedna grupa przygotuje przedstawienie, mamy do czynienia z rywalizacją o sukces.

Szkoła The Palms organizuje co roku przeglądy teatrzyków kukiełkowych „Akiki’s Theatre Show”, które są przygotowywane przez grupy uczniów w wieku od 4 do 9 lat. W roku 2014 na rywalizację zdecydowało się osiem grup, a więc było to wyjątkowe wydarzenie kulturalno-językowe. Lektorzy szkoły The Palms przygotowali scenariusze, wśród których znalazły się adaptacje znanych i lubianych bajek, jak np. „Rzepka” J.Tuwima lub „Kruk i Lis” Ezopa . Do każdego przedstawienia dzieci przygotowały również piosenki, których nauczyły się na zajęciach. Lektorzy skorzystali między innymi z materiałów audio wyprodukowanych przez wydawnictwo Macmillan Education Polska oraz Oxford University Press. Wierzymy, że pełna oprawa graficzno-muzyczna sprawiła, że przedstawienia na długo zapadną w pamięć wszystkim aktorom i gościom.

„Akiki’s Theater Show” zbiega się w czasie z Międzynarodowym Dniem Dziecka, który miał miejsce w ten sam weekend. Edukacja językowa jest istotnym elementem w życiu dzieci, a połączenie jej ze sztuką i teatrem daje nowy wymiar doświadczeń artystycznych.

artykuł ukazał się w portalu e-wilanow.pl